JAK NA ÚKLID V LAKOVNÁCH

Jak na úklid v lakovnách

27. 11. 2014 | Články

Novinky o technologických postupech či materiálech jsou pro naši práci nepostradatelné. Naším cílem je perfektně čistá lakovna, která je schopna plně sloužit zákazníkovi.

Neustálý tok informací napříč celou společností je jeden z našich základních pilířů. Nespíme při standardu. Neustále vyhledáváme zlepšení pro poskytované služby klientům.


         Při úklidu lakovny máme jednu velkou výhodu. Vidíme ji za provozu, za běžného výrobního dne. Vidíme ji ale i o víkendu, kdy vcházíme do jejích „útrob“ a vidíme její bolístky. Tam je něco uvolněné, tady netěsní vzduchový filtr, tam v koutě se  drží prach, což by se normálně dít nemělo.
Máme možnost vidět provoz a vnitřek lakovny takovým způsobem, který běžný zaměstnanec zákazníka nemá, a jeho vedoucí zaměstnanci možnost nevyužívají, neboť k tomu nemají důvod. 


Zákazník má útvar údržby lakovny. Ale bohužel se často stává, že pokud vlastní zaměstnanci nejsou zákazníkem dostatečně motivováni nebo zákazník nevyužívá některý z nástrojů produktivní údržby, pracovníci neprohlédnou veškeré technologie. Oni nemají zdánlivý důvod vše kontrolovat, když není co akutně řešit nebo opravit. My se zpravidla při našich činnostech pohybujeme po celé lakovně, díky tomu naši zkušení zaměstnanci dokáží identifikovat potencionální rizika ohrožující produkci zákazníka.
Jakmile takovou věc zjistíme, upozorníme na ni a navrhneme i vhodná řešení. Jak s informací zákazník naloží, je čistě na něm. Umíme však nabídnout pomoc, která je přidanou hodnotou našich služeb.

         Tuto podporu si zákazníci uvědomují a váží si jí. Pokud se ale rozhodnou šetřit a zvolit pro servis úklidu lakovny „Low cost“ firmu, o tuto podporu přicházejí. Taková  společnost jen ztěžka dosáhne na naše standardy a know-how. Zažil jsem případ u takové firmy, kdy na dotaz vedoucího lakovny ohledně technologické rady odpověděl mistr úklidů „Já jsem z úklidovky, na to se mne neptejte.“ Tak takto ne! U nás ne!

         Různých příkladů by bylo více, ale máme tu jeden s přímým vlivem na produkci. Pro našeho významného zákazníka jsme prováděli technologický audit zaměřený na dopravní a produkční techniku s cílem zvýšit jeho produktivitu.


Šlo o řetězový dopravník v lakovně, po kterém jezdí nosiče dílů (skidy). Představte si to jako řetěz u jízdního kola, který jede po vodící liště. Na začátku této lišty chyběl jeden malý upevňovací šroubek a lišta vzhledem k napružení měla snahu se zvedat oproti řetězu. Zaměstnanci údržby řekli, že je to maličkost a nevadí to, jelikož řetěz lištu přitlačí a brání jejímu zvednutí. Prý taková „hloupost.“ Když jsme audit prezentovali, řekl jsem k tomuto bodu řediteli závodu: „Představte si velmi reálnou modelovou situaci. Lišta pod řetězem se díky mechanickým vlivům za nějaký čas obrousí do té míry, že její obroušená špička se díky stávajícímu uvolnění vzpříčí v některém z článků řetězu. Dojde k mechanickému zablokování, možnému poškození dopravníku a jistě k zastavení výroby.“


Když budeme sčítat... Prostoj výroby a náklad na zaměstnance, energie atd., náhradní díly, znehodnocené čerstvě nalakované díly v lince díky pohybu údržby a opravám, náklad na údržbu, ušlý zisk.. Dostáváme se ke ztrátě řádově v desítkách tisíc korun. A to za cenu jednoho šroubku a půl hodiny práce jednoho zámečníka. Naše podpora u tohoto zákazníka mu celkově pomohla zvednout produktivitu o několik procent, což je při několika tisíci kusové plánované výrobě denně znatelné.

Best Practices v lakovnách? My víme co jsou Venturiho trubice. Víme, jaký mají vliv čisté nátokové hrany. Víme, že například klesavá rychlost, teplota a vlhkost vzduchu ve stříkací kabině mají přímý vliv na kvalitu nanášení nátěrových hmot. My víme jakou fólii a jaké separační nátěry použít k ochraně stěn a konstrukcí v lakovacích kabinách. Víme jaké postupy a materiály použít při čištění lakovny. Známe technickou diagnostiku strojů. My víme dokonce i to, že pokud nějaký elektromotor přesáhne mezní hodnoty vibrací dle ČSN ISO 10816 o více než dvojnásobek, že se tomuto stroji osmkrát zkracuje životnost.

„My víme jak se o lakovny starat“

 

 

Rychlá poptávka

E-mail: info@atalian.cz
Sekretariát: +420 326 706 811
Infolinka: +420 722 365 365